Titulació: Tècnic/a Superior en Educació infantil
Família Professional: Serveis socials i a la comunitat
Durada: 2.000 hores en dos anys acadèmics
Hores lectives: 1.617h
Hores de pràctiques: 383h
Cicle Formatiu de Grau Superior d’Educació infantil
La competència general d’aquest títol consisteix a dissenyar, implementar i avaluar projectes i programes educatius d’atenció a la infància en el primer cicle d’educació infantil en l’àmbit formal, d’acord amb la proposta pedagògica elaborada per un mestre o una mestra amb l’especialització en educació infantil o títol de grau equivalent, i a tota l’etapa en l’àmbit no formal, generant entorns segurs i en col·laboració amb altres professionals i amb les famílies.
- Identificar i concretar els elements de la programació relacionant-los amb les característiques del grup i del context per programar la intervenció educativa i d’atenció social a la infància.
- Identificar i seleccionar els recursos didàctics, descrivint les seves característiques i aplicacions per organitzar-los d’acord amb l’activitat i els destinataris.
- Seleccionar i aplicar recursos i estratègies metodològiques, relacionant-los amb les característiques dels infants en el context per realitzar les activitats programades.
- Seleccionar i aplicar dinàmiques de comunicació i participació, analitzant les variables del context i seguint el procediment establert i les estratègies d’intervenció amb les famílies.
- Identificar necessitats dels infants, així com de les famílies que requereixin la participació d’altres professionals o serveis, concretant els recursos de diagnòstic i d’actuació, per donar una resposta adequada.
- Seleccionar i aplicar tècniques i instruments d’avaluació, relacionant-los amb les variables rellevants i comparant els resultats amb l’estàndard establert en el procés d’intervenció.
- Seleccionar i aplicar estratègies de transmissió d’informació relacionant-les amb els continguts que s’han de transmetre, amb la seva finalitat i amb els receptors per millorar la qualitat del servei.
- Reconèixer els diferents recursos i estratègies d’aprenentatge al llarg de la vida, relacionant-los amb els diferents aspectes de la seva competència professional per mantenir actualitzats els seus coneixements científics i tècnics.
- Identificar i avaluar la seva contribució als objectius de la institució, valorant la seva activitat professional per a la seva consecució.
- Identificar les característiques del treball en equip, valorant la seva importància per millorar la pràctica educativa i assolir una intervenció planificada, coherent i compartida.
- Aplicar dinàmiques de grup i tècniques de comunicació en l’equip de treball, intercanviant informació i experiències per facilitar la coherència en el projecte.
- Analitzar els espais i els materials per a la intervenció, actualitzant la legislació vigent en matèria de prevenció de riscos i de seguretat per preservar la salut i la integritat física dels infants.
- Identificar i valorar les oportunitats d’aprenentatge i d’ocupació, analitzant les ofertes i demandes del mercat laboral per millorar la seva ocupabilitat.
- Reconèixer els seus drets i deures com a agent actiu de la societat per a l’exercici d’una ciutadania democràtica.
- Aplicar tècniques de primers auxilis, emprant els protocols establerts per donar resposta a situacions d’emergència i de risc per a la salut en el desenvolupament de la seva activitat professional.
- Programar la intervenció educativa i d’atenció social a la infància a partir de les directrius del programa de la institució i de les característiques individuals, del grup i del context.
- Organitzar els recursos per al desenvolupament de l’activitat responent a les necessitats i característiques dels infants.
- Desenvolupar les activitats programades, emprant els recursos i les estratègies metodològiques apropiades i creant un clima de confiança.
- Dissenyar i aplicar estratègies d’actuació amb les famílies, en el marc de les finalitats i procediments de la institució, per millorar el procés d’intervenció.
- Donar resposta a les necessitats dels infants, així com de les famílies que requereixin la participació d’altres professionals o serveis, utilitzant els recursos i procediments apropiats.
- Actuar davant contingències relatives a les persones, als recursos o als mitjans, transmetent seguretat i confiança i aplicant, si escau, els protocols d’actuació establerts.
- Avaluar el procés d’intervenció i els resultats obtinguts, elaborant i gestionant la documentació associada al procés i transmetent la informació amb la finalitat de millorar la qualitat del servei.
- Mantenir actualitzats els coneixements científics i tècnics relatius a la seva activitat professional, utilitzant els recursos existents per a l’aprenentatge al llarg de la vida.
- Actuar amb autonomia i iniciativa en el disseny i en la realització d’activitats, respectant les línies pedagògiques i d’actuació de la institució en la qual desenvolupa la seva activitat.
- Mantenir relacions fluïdes amb els infants i les seves famílies, els membres del grup en què s’estigui integrat i els altres professionals, mostrant habilitats socials, capacitat de gestió de la diversitat cultural i aportant solucions als conflictes que es presentin.
- Generar entorns segurs, respectant la normativa i els protocols de seguretat en la planificació i en el desenvolupament de les activitats.
- Exercir els seus drets i complir les obligacions que es deriven de les relacions laborals, d’acord amb el que estableix la legislació vigent.
- Gestionar la seva carrera professional, analitzant les oportunitats d’ocupació, d’autoocupació i d’aprenentatge.
- Crear i gestionar una petita empresa, realitzant un estudi de viabilitat de productes, de planificació de la producció i de comercialització.
- Participar de forma activa en la vida econòmica, social i cultural, amb una actitud crítica i de responsabilitat.
Àmbit professional i de treball
Aquesta figura exerceix la seva activitat professional dins del sector de la docència, dins del subsector d’educació infantil en el primer cicle, en les institucions dependents tant dels organismes estatals com dels autonòmics i locals. En aquestes institucions actuarà segons els requisits derivats de l’article 10 del capítol I: de l’Educació infantil, de la Llei Orgànica d’Ordenació General del Sistema Educatiu. En aquest sector és fonamental el treball en equip amb professionals del seu mateix rang o en cooperació amb d’altres professionals, i també la coresponsabilitat amb les famílies.
En el sector d’assistència social, se situarà en institucions o programes específics de treball amb menors en situacions de risc o descompensació social, de forma plena, o en medis de recolzament familiar segons les directrius d’altres professionals o encarregant-se de casos específics.
En el sector de l’educació no formal (activitats recreatives, de lleure, lúdiques, etc.) podrà accedir a diferents llocs de treball, en què s’incorpora a un equip d’altres professionals o desenvoluparà programes específics relacionats amb aquests camps (naturalesa, turisme, ciutat, oci, cultura, etc.) i delimitarà les seves funcions al període d’edat comprès entre zero i sis anys.
Àmbit funcional i tecnològic
Aquest professional desenvolupa les seves activitats en les àrees funcionals de disseny, programació, desenvolupament i avaluació d’activitats d’ensenyament-aprenentatge d’educació formal i no formal.
Principals ocupacions i llocs de treball:
- Educador infantil
- Animador infantil
Possibles especialitzacions:
L’especialització es deriva dels tres àmbits en què es pot treballar (educatiu, de treball social o d’educació no formal). L’amplitud de les institucions i programes pot demanar una especialització a aquest tècnic en incorporar-se al món del treball. Aquesta situació requereix un període d’adaptació/formació en el lloc de treball per a la consecució de l’oportuna especialització.
Les persones que superen un Cicle Formatiu de Grau Superior obtenen un títol de tècnic superior, que els permet accedir a:
Cicles de Grau Superior
Els Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) ofereixen una formació sòlida i de qualitat per accedir amb èxit a l’entorn laboral.
Estudis Universitaris
Amb la nota obtinguda amb la realització del CFGS, els alumnes que ho desitgin poden accedir directament a la Universitat o pujar nota a les PAU.
Món laboral
L’objectiu és trobar un lloc de feina relacionat amb els estudis que has realitzat, potenciant el teu talent i capacitats.