Titulació: Tècnic/a Superior en Integració Social
Família Professional: Serveis socials i a la comunitat
Durada: 2.000 hores en dos anys acadèmics
Hores lectives: 1.617h
Hores de pràctiques: 383h
Cicle Formatiu de Grau Superior d’Integració Social
La competència general d’aquest títol consisteix a programar, organitzar, implementar i avaluar les intervencions d’integració social aplicant estratègies i tècniques específiques, promovent la igualtat d’oportunitats, actuant en tot moment amb una actitud de respecte cap a les persones destinatàries i garantint la creació d’entorns segurs tant para les persones destinatàries com per al professional.
Els objectius generals d’aquest cicle formatiu són els següents:
- Interpretar informació seleccionant les estratègies i recursos pertinents per elaborar projectes d’integració social adequats a la persona destinatària, el context i el marc legal vigent i que incorporin la perspectiva de gènere, així com la defensa dels drets de les víctimes de violència de gènere i de les seves filles i fills.
- Identificar les competències requerides al tècnic superior en Integració Social i als membres de l’equip interdisciplinari, analitzant el context d’intervenció i els criteris de qualitat establerts en la planificació, per dirigir i supervisar la posada en pràctica de projectes i programes.
- Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació, identificant els protocols i recursos pertinents per gestionar la documentació i realitzar les actuacions administratives associades a la intervenció.
- Seleccionar recursos i estratègies metodològiques, interpretant les normatives relatives a requisits tècnics i instal·lacions, per programar activitats d’integració social.
- Identificar els nivells d’intervenció, analitzant els factors influents per dissenyar, implementar i avaluar intervencions dirigides a la prevenció de la violència domèstica.
- Identificar les necessitats d’atenció física de les persones usuàries, relacionant-les si escau amb les ajudes tècniques disponibles, per dissenyar, supervisar i avaluar activitats que donin resposta a les mateixes.
- Analitzar les característiques de les unitats de convivència, identificant les variables rellevants, per organitzar, supervisar i avaluar activitats de suport a la gestió domèstica.
- Seleccionar estratègies metodològiques i pautes d’actuació, identificant els recursos necessaris per organitzar, dur a terme i avaluar activitats de suport psicosocial.
- Seleccionar estratègies metodològiques i pautes d’actuació, concretant les ajudes tècniques necessàries, per organitzar, dur a terme i avaluar activitats d’entrenament en habilitats d’autonomia personal i social.
- Seleccionar estratègies metodològiques i d’avaluació, aplicant els criteris establerts per l’equip interdisciplinari per dissenyar i dur a terme activitats d’intervenció socioeducativa.
- Analitzar les necessitats d’entrenament, mediació i suport tècnic en funció dels recursos sociolaborals disponibles, per organitzar, dur a terme i avaluar activitats d’inserció laboral i ocupacional.
- Identificar les necessitats de suport a la comunicació i, si escau, les ajudes tècniques, en funció de les característiques de la persona destinatària, per entrenar en habilitats de comunicació.
- Analitzar els problemes plantejats, seleccionant tècniques de participació i gestió de conflictes, per realitzar tasques de mediació entre persones i grups.
- Descriure els protocols d’actuació en cas d’accident o emergència, seleccionant les tècniques adequades per aplicar primers auxilis.15
- Seleccionar tècniques i instruments d’avaluació, analitzant els criteris i indicadors de qualitat establerts a la programació per realitzar el control, seguiment i retroalimentació de la intervenció.
- Analitzar les habilitats socials requerides en l’entorn professional, identificant els factors influents per mantenir relacions fluïdes amb les persones implicades en la intervenció i superar els possibles conflictes.17
- Analitzar i utilitzar els recursos i oportunitats d’aprenentatge relacionats amb l’evolució científica, tecnològica i organitzativa del sector i les tecnologies de la informació i la comunicació, per mantenir l’esperit d’actualització i adaptar-se a noves situacions laborals i personals.
- Desenvolupar la creativitat i l’esperit d’innovació per respondre als reptes que es presenten en els processos i en l’organització del treball i de la vida personal.
- Prendre decisions de forma fonamentada, analitzant les variables implicades, integrant sabers de diferent àmbit i acceptant els riscos i la possibilitat d’equivocació en les mateixes, per afrontar i resoldre diferents situacions, problemes o contingències.
- Desenvolupar tècniques de lideratge, motivació, supervisió i comunicació en contextos de treball en grup, per facilitar l’organització i coordinació d’equips de treball.
- Aplicar estratègies i tècniques de comunicació, adaptant-se als continguts que es van a transmetre, a la finalitat i a les característiques dels receptors, per assegurar l’eficàcia en els processos de comunicació.
- Avaluar situacions de prevenció de riscos laborals i de protecció ambiental, proposant i aplicant mesurades de prevenció personals i col·lectives, d’acord amb la normativa aplicable en els processos de treball, per garantir entorns segurs.
- Identificar i proposar les accions professionals necessàries, per donar resposta a l’accessibilitat universal i al «disseny per a tots».
- Identificar i aplicar paràmetres de qualitat en els treballs i activitats realitzats en el procés d’aprenentatge, per valorar la cultura de l’avaluació i de la qualitat i ser capaces de supervisar i millorar procediments de gestió de qualitat.
- Utilitzar procediments relacionats amb la cultura emprenedora, empresarial i d’iniciativa professional, per realitzar la gestió bàsica d’una petita empresa o emprendre un treball.
- Reconèixer els seus drets i deures com a agent actiu en la societat, tenint en compte el marc legal que regula les condicions socials i laborals, per participar com a ciutadà democràtic.
- Elaborar projectes d’integració social, aplicant la normativa legal vigent i incorporant la perspectiva de gènere.
- Dirigir la implementació de projectes d’integració social, coordinant les actuacions necessàries per dur-les a terme i supervisant la realització de les activitats amb criteris de qualitat.
- Realitzar actuacions administratives associades al desenvolupament del projecte, aplicant les tecnologies de la informació i la comunicació per gestionar la documentació generada.
- Programar activitats d’integració social, aplicant els recursos i estratègies metodològiques més adequades.
- Dissenyar i posar en pràctica actuacions per prevenir la violència domèstica, avaluant el desenvolupament de les mateixes.
- Dissenyar activitats d’atenció a les necessitats físiques i psicosocials, en funció de les característiques dels usuaris i del context, controlant i avaluant el desenvolupament de les mateixes.
- Organitzar les activitats de suport a la gestió domèstica, en funció de les característiques de la unitat de convivència, controlant i avaluant el desenvolupament de lesmateixes.
- Organitzar i desenvolupar activitats de suport psicosocial, mostrant una actitud respectuosa amb la intimitat de les persones i avaluant el desenvolupament de les mateixes.
- Organitzar i desenvolupar activitats d’entrenament en habilitats d’autonomia personal i social, avaluant els resultats aconseguits.
- Dissenyar i desenvolupar activitats d’intervenció *socioeducativa dirigides a l’alumnat amb necessitats educatives específiques, col·laborant amb l’equip interdisciplinari.
- Organitzar i implementar programes d’inserció laboral i ocupacional, avaluant el desenvolupament dels mateixos i el seu ajust a l’itinerari prefixat.
- Entrenar en habilitats de comunicació, fent ús de sistemes alternatius o *aumentativos i motivant a les persones usuàries en la utilització dels mateixos.
- Realitzar tasques de mediació entre persones i grups, aplicant tècniques participatives i de gestió de conflictes de forma eficient.
- Aplicar protocols establerts en matèria de primers auxilis en situacions d’accident o emergència.
- Realitzar el control i seguiment de la intervenció amb actitud autocrítica i aplicant criteris de qualitat i procediments de retroalimentació per corregir les desviacions detectades.
- Mantenir relacions fluïdes amb les persones usuàries i les seves famílies, membres del grup de treball i altres professionals, mostrant habilitats socials i aportant solucions als conflictes que sorgeixin.
- Adaptar-se a les noves situacions laborals, mantenint actualitzats els coneixements científics, tècnics i tecnològics relatius al seu entorn professional, gestionant la seva formació i els recursos existents en l’aprenentatge al llarg de la vida i utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació.
- Resoldre situacions, problemes o contingències amb iniciativa i autonomia en l’àmbit de la seva competència, amb creativitat, innovació i esperit de millora en el treball personal i en el dels membres de l’equip.19
- Organitzar i coordinar equips de treball amb responsabilitat, supervisant el desenvolupament del mateix, mantenint relacions fluïdes i assumint el lideratge, així com aportant solucions als conflictes *grupales que es presentin.
- Comunicar-se amb els seus iguals, superiors, clients i persones sota la seva responsabilitat, utilitzant vies eficaces de comunicació, transmetent la informació o coneixements adequats i respectant l’autonomia i competència de les persones que intervenen en l’àmbit del seu treball.
- Generar entorns segurs en el desenvolupament del seu treball i el del seu equip, supervisant i aplicant els procediments de prevenció de riscos laborals i ambientals, d’acord amb l’establert per la normativa i els objectius de l’empresa.
- Supervisar i aplicar procediments de gestió de qualitat, d’accessibilitat universal i de «disseny per a tots», en les activitats professionals incloses en els processos de producció o prestació de serveis.
- Realitzar la gestió bàsica per a la creació i funcionament d’una petita empresa i tenir iniciativa en la seva activitat professional amb sentit de la responsabilitat social.
- Exercir els seus drets i complir amb les obligacions derivades de la seva activitat professional, d’acord amb l’establert en la legislació vigent, participant activament en la vida econòmica, social i cultural.
Àmbit professional i de treball
Aquesta figura se situa en els sectors de la intervenció social (serveis socials).
En general, es podrà integrar en qualsevol estructura o organització empresarial o pública, que tingui com a finalitat el desenvolupament de programes d’intervenció social.
En concret, podrà ser contractat per:
Administracions públiques, fonamentalment municipals (regidories de serveis socials, regidories de benestar social, etc.), o autonòmiques (conselleries amb competència en el sector o instituts encarregats de la gestió de serveis socials).
Entitats privades, tant amb ànim de lucre com sense (ONG, associacions, fundacions, etc.). Tant en un cas com en l’altre, aquestes entitats poden oferir els seus serveis directament a l’usuari/client o bé gestionar serveis i programes de titularitat pública.
Específicament podrà exercir les seves funcions, bé per contracte laboral directe o bé per contractació per a programes específics, en els centres o equipaments següents:
Centres de serveis socials.
Residències destinades a l’atenció de diferents col·lectius (tercera edat, minusvàlids físics i psíquics, malalts mentals, etc.).
Centres d’acollida (dones, menors, marginació sense llar, etc.).
Altres centres assistencials (habitatges tutelats, pisos compartits, miniresidències, comunitats terapèutiques, etc.).
Centres d’ensenyament reglat.
Centres d’inserció ocupacional i professional.
Serveis d’ajut a domicili, específicament quan incloguin programes de prevenció o inserció social.
En general, el seu treball s’integrarà en equips multiprofessionals d’atenció social, juntament amb professionals de nivell superior.
Àmbit funcional i tecnològic
El tècnic superior en Integració social se situa de forma fonamental en les funcions de programació, orientació i avaluació de les intervencions d’integració social, i en l’execució de les actuacions que impliquin un entrenament de les habilitats dels usuaris/client.
Principals ocupacions i llocs de treball:
Les ocupacions o llocs més rellevants a desenvolupar, si s’adquireix les competències professionals definides en el perfil del títol, poden rebre denominacions molt diferents, dependent del tipus d’empresa o d’Administració pública en què desenvolupa el seu treball.
D’altra banda, aquesta figura professional pot desenvolupar ocupacions no especificades clarament en l’actualitat, especialment amb caràcter de comandament intermedi.
A títol d’exemple, i especialment amb la finalitat d’orientació professional, s’enumeren a continuació alguns noms possibles de les diferents ocupacions:
- Tècnic de programes d’ajut a domicili
- Tècnic de programes d’intervenció i inserció social
- Tècnic d’inserció social
- Tècnic d’inserció ocupacional
- Educador d’equipaments residencials de diversos tipus
- Educadors de disminuïts (físics, psíquics i sensorials)
- Treballador familiar
- Tècnic en mobilitat bàsica
Possibles especialitzacions:
La possible especialització surt de l’increment dels sectors als quals s’atén, significativament, en la realitat espanyola, de la població de la tercera edat i la població immigrant, per la qual cosa, en incorporar-se al món productiu, requereix un període d’adaptació/formació en el lloc de treball perquè adquireixi aquesta especialització.
Les persones que superen un Cicle Formatiu de Grau Superior obtenen un títol de tècnic superior, que els permet accedir a:
Cicles de Grau Superior
Els Cicles Formatius de Grau Superior (CFGS) ofereixen una formació sòlida i de qualitat per accedir amb èxit a l’entorn laboral.
Estudis Universitaris
Amb la nota obtinguda amb la realització del CFGS, els alumnes que ho desitgin poden accedir directament a la Universitat o pujar nota a les PAU.
Món laboral
L’objectiu és trobar un lloc de feina relacionat amb els estudis que has realitzat, potenciant el teu talent i capacitats.